Contentkalender Woordenboek

Wat bedoelen we nou eigenlijk?

Omgeving, kalender, communicatie... allemaal woorden die we gebruiken op onze website, in de tool en onze uitleg. Maar wat bedoelen we daar nou precies mee. In dit artikel leggen we alle terminologie voor je uit. 

Omgeving

Een account noemen we ook wel een omgeving. Binnen een omgeving is het mogelijk meerdere kalenders aan te maken. Voor verschillende teams bijvoorbeeld. Werk je met een partner? Onze partnerkoppeling maakt het mogelijk om een verbinding te leggen tussen omgevingen. Dan spring je bijvoorbeeld eenvoudig over naar de omgeving van je klant. 

Kalenders

Soms wil je je overzicht scheiden, als je bijvoorbeeld werkt met verschillende teams of afdelingen. Het kan dan fijn zijn om meerdere kalenders aan te maken. Deze kan je ook afzonderlijk van elkaar bekijken en delen met externen. Projecten vallen onder één of meerdere kalenders. Deze kies je wanneer je een nieuw project aanmaakt. Verder bepaal je per kalender welke gebruikers toegang hebben.

Let op: het aanmaken van verschillende kalenders is een Corporate-functionaliteit. 

Gebruikers

Iedere collega die je inloggegevens wilt geven zien wij als een gebruiker. Voor een gebruiker heb je een licentie nodig. De kosten voor een licentie verschillen per abonnement. In een Team-account werk je met minimaal 3 gebruikers. In een Corporate-account geldt een minimum van 5 gebruikers en in een Enterprise-account zijn dit er minimaal 10. Extra gebruikers toevoegen is altijd mogelijk. Upgrade je account om meer collega's uit te nodigen. 

Rollen en Rechten

 

Rechten

Iedereen met inloggegevens is een gebruiker van de Contentkalender. De Contentkalender werkt met vier verschillende bewerkingsrechten om het samenwerkingsproces tussen gebruikers te vergemakkelijken.

 

Rollen

Wanneer je een gebruiker bewerkt heb je de mogelijkheid om verschillende rollen aan te vinken. Deze rollen bepalen aan welke velden in een communicatie je iemand kan toevoegen. De rollen hebben verder geen invloed op hoe en of een gebruiker de communicatie kan bewerken, maar alleen op de verdeling van de verantwoordelijkheden.

Ontdek het verschil tussen rollen en rechten.

Alleen-lezen-link 

Wil je jouw organisatie overzicht geven van alle communicaties die je hebt gepland? Dat kan gemakkelijk met een deelbare link. Je kan voor elke kalender een deelbare link aanmaken. Zo kijkt de rest van je organisatie mee in de Contentkalender. Zij hebben hier geen inloggegevens voor nodig en zijn dan ook geen gebruiker. 

Via deze link kunnen mensen niks kunnen aanpassen in de Contentkalender. Zij hebben alleen zicht op de communicatielijst, planbord, kalender en dashboard. De filters werken wel, zodat iemand een relevant overzicht kan creëren.Taken en opmerkingen zijn in de deelbare link verborgen vanwege privacy redenen.

Project

Met projecten categoriseer je je communicaties, waardoor je overzicht creëert en je kalender kleur geeft. Denk hierbij aan algemene thema's, onderwerpen of pijlers van jouw organisatie. Onze tip: begin klein. Je kan later altijd meer projecten aanmaken. Hulp nodig? Franka legt het je uit.

Communicaties

De kaartjes in de Contentkalender noemen wij communicaties. Dit zijn de eindproducten die je communiceert. Dit kunnen zowel online als offline communicaties zijn. 

Taken

Alle tussenstappen die nodig zijn om tot een communicatie te komen noemen wij taken. Bijvoorbeeld het schrijven van een eerste versie, het aanleveren van beeld, etc. Taken kan je toevoegen aan een communicatie of los. Zo creëer je voor jezelf een handig overzicht van al je to-do's. 

Mediakanalen

Onder mediakanalen verstaan wij alle manieren om je doelgroep te bereiken. Als organisatie heb je natuurlijk veel verschillende manieren om met je doelgroep in contact te komen. Voor gemeentes is het gemeentekantoor bijvoorbeeld een belangrijke manier om hun boodschap te verspreiden, voor een ijsverkoper bijvoorbeeld zijn Facebookpagina en voor ons (van de Contentkalender) is dat onze LinkedInpagina.

Contenttypen

Contenttypen (of contentformaten) zijn de verschillende typen content die je gebruikt. Ofwel het type content wat je creeërt. Dit zijn bijvoorbeeld nieuwsbrieven, blogs en sociale mediaberichten. 

Meer weten over mediakanalen en contenttypen? Lees ons blog.